Jeg fik tegnet den nye forstævn op efter den gamle, på det
krumtvoksede eg jeg fandt her på værftspladsen, savet ud, høvlet inder-
og yderside, rettet stykket af og høvlet det ned i tykkelsen: 88 mm. Den
gamle forstævn var spunset to steder, både midtfor og fra
forgyngningen, opefter, en ny top med mere udfaldende krumning.
Oprindelig har drivkvaserne haft en mere indfaldende stævn, og ved
opstregningen til den nye, valgte jeg at lade trækstokken gå en smule
indefter i toppen. Jeg har - efter anbefaling fra min mester - gjort den
kraftigere på indersiden, så der kommer en større karm ved spundingen,
med bedre plads til spigerne fra bordplankerne (den gamle var flækket
hele vejen ned på indersiden af karmen). Jeg har streget den nye
spunding op, og slebet mine stemmejern, så de er klar til det
forestående arbejde med at hugge ud.
 |
Her
streges spundingen op med trækstok. Ved at opmåle afstanden fra
stævnens inderside til spundingens overkant, og afstanden fra
spundingens over- til dens yderkant, enkelte steder langs den gamle
stævn, kan jeg med trækstokken overføre spundingen, ved at lade den løbe
langs disse punkter på den nye stævn. |
 |
De små pinde
herover smøres med linolie, inden de kiles i hullerne, hvor de gamle
forboltninger til stævn og bjørn gik ned gennem kølen. |
 |
Hullerne er boret rene forinden rundpinden kiles ned. |
 |
Til hullet i
rufkarmens styrbord side (på billedet herunder), som jeg er gået igang
med at spunse, måtte jeg fjerne den gamle karmstolpe på indersiden, der
viste sig at være ramt af samme råd, der var gået i rufkarmen. Derfor
har jeg gjort en ny pind i eg, til udskiftning af den gamle, nu der
alligevel skulle spunses. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar