Jeg har udtaget agterstævnen. Som ved forstævnen prøver jeg at bore
spigerhovederne ud, men de fleste er tærede, gamle jernspiger, som
letter nemt for kobenet, uden at jeg gør unødig skade på plankerne. I
styrbordsside er der fire, nyere planker, dårligt passet til, der er
taget af for hver planke i spundingens yderkant, det er ikke til at få
dem ud, der er galvaniserede spiger, så jeg må flække mig vej, tre
planker ned. Det er vigtigere at få agterstævnen ud i ét stykke til
opstregning af den nye, end at redde hvert eneste bord. Og det råd, som
var grundlaget for at skifte agterstævnen, i agterstævnens nederste del,
viser sig også at have spredt sig en smule ved kølen, der hvor en
rustfri stålklods af en fod til roret har været fæstnet - muligvis skal
her skares eller spunses. Der er også pindet ud to steder, muligvis fra
et ældre rorbeslag, med fyretræspinde. Ved samlingerne har jeg desuden
gjort fund af skørnagler, der hvor stævnene lander an på køl og knæ, og
der hvor stævn og køl lægger an mod hverandre. Disse skal selvfølgelig
erstattes af nye, både for som agter.
 |
Udtaget
agterstævn. Fire flækkede bord i styrbords side. Resterne af
motorfundamentet ses tydeligt med dobbelt-bundstok i agterskibet. Når
den nye stævn er isat med knæ, skal der bygges en vugge til båden, dels
skal den hæves en halv-hel meter over jorden, så arbejdsstillingen
forbedres ved udskiftning af bord omkring køl og dam, og dels skal
skroget afstives og fikseres, mens arbejdet står på. Med et planlagt
slutresultat, hvor så mange bord skiftes (22-25 af 40-50), kan det kun
forventes, at båden undervejs bliver leddeløs, og - potentielt - mister
facon - især efter udskiftning af begge stævne. Da jeg ikke har opmålt
båden, og fordi jeg ønsker at bevare dækket med bjælker, væger, planker
og ruf, må jeg gå frem efter de gamle bord, to i hver side, ad gangen -
så jeg har plads til at nitte - og spantet, fra stævn til stævn - så
stævne, gamle bord, gammelt spant og dam er mine pejlermærker, når jeg
skifter klædning. |
 |
Knæ. Flækket
op ved boltene til kølen fra for til agter, udtaget i et stykke.
Tydeligvis kortet af i toppen ved motorinstallation, for at give plads
til stævnrøret, der var monteret gennem en kraftig egetræsklods,
placeret ovenpå knæet med anlæg mod stævn, sat i spænd, ved de tre
nederste bord kilet fast, sammenspigret, som jeg flækkede ud for at
frigøre stævnen, med muggert og mejsel. Knæet forlænges efter forstævns
bjørn, til det mærke, der - som på forstævnen - gennem mange års tjære,
viser, hvortil det oprindeligt har gået. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar