Efter en vel overstået sommerferie, har jeg de sidste to uger fortsat
arbejdet frem mod udskiftningen af planker, nedefra og op, om både
styr- og bagbord. Der er mange detaljer som skal på plads, og i de
seneste dage har jeg fået de sidste to, agterste planker pillet ud:
Nænsomt slår jeg kiler ind mellem bordene, skærer nitterne over med en
nedstryger, skvølper ud om spigerne ved spant og damskot, trækker
spigeret ud med en knibtang, inden jeg så forsigtigt som muligt, lader
planken følge med.
Både
for og agter, efter stævnene er blevet sat ret, er der yderligere et
tilpasningsarbejde ved spundingens overgang mellem køl og stævn. Det er
vigtigt at trækket fra for til agter forløber jævnt, og at kølbordet,
bådens nederste rang, kan vrides ind om stævn, køl og knæ, og lande an
over fladen som helhed, så planken ikke flækker, når den spigres, og
spigrene trækker planken tæt ind om fladen.
Det
viste sig, da jeg fjernede de sidste planker agter, at knæet
overhovedet ikke landede an på agterstævnen - det er uheldigt, og derfor
måtte jeg gribe til plan b: at fuske. Så med tørrede kiler af eg og
epoxylim, har jeg fået udbedret skaden - om det hele så udvider sig så
meget, når båden engang rammer vandspejlet, at epoxyen ml. knæ og stævn,
flækker plankerne, vil tiden vise. Jeg har dog tiltro til, at det nok
skal gå. Reparationen bliver desuden på ingen måde synlig, når først de
to nederste bord er kommet på.
Om
styrbord var kølen, som jeg har fået skrabet ren og givet petroleum og
linolie, alligevel en smule trøsket ved mødet mellem stævn- og
kølspunding, så her måtte jeg hugge ud til en lille spuns, der er blevet
limet i med 3M's Adhesive Marine Sealant 5200
- et utrolig stærkt, saltvandsfast polyurethan produkt til alle former
for limning - der ved endt ophærdning er både elastisk (dvs. følger
udvidelser og svind i fx træ (og som jeg sikkert fortryder, jeg ikke
brugte mellem stævne og knæ)) og trækstærkt.
Jeg
har fået flækket mig et par forskallingsbrædder fra trælasten, så jeg
er klar til at gøre ri, når de sidste tilpasninger er gjort om begge
stævne. Rien (skabelonen af plankens facon) skal, sammen med resterne af
de udtagne bord, udgøre afsættet for opstregningen af de nye planker.
Et arbejde jeg forventer at kunne tage fat på i løbet af den kommende
uges tid.
Sikke et projekt. Det ser super godt ud. Dejligt at vi er nogle der holder den danske træbåds kultur i live.
SvarSlet