Oprindeligt var forlukafet apteret med en køje i hver side, med en sænket dørk i midten, og et forskot. Jeg har besluttet - da forlukafet skal have en ny, praktisk brug og ikke skæmmer indtrykket af fartøjet som sådan - at lave én sammenhængende dørk, med god soveplads i hver side, et lille skab om styrbord, og to hylder om bagbord (som vist ovenfor). Yderligere har jeg valgt at lave to hylder foran for pahlstøtten, ud mod stævnen, og sløjfe forskottet, for at give mest mulig rumfølelse.
Dørk og hylder, samt skabslågen, skal nu pudses ned, og lakeres med 6-10 lag Tonkinlak, en slidstærk, elastisk og forseglende en-komponent lak, funderet i kinesisk træolie og kogt linolie, for at beskytte krydsfineren fra misfarvning, skimmel og fugt, da de enkelte lag i pladen, nemt suger vand og derved skaber delaminering, til trods for limens styrke. Yderligere har jeg tænkt at lave to ophæng af fintmasket net med kraftig elastiksnor, når dækket er lagt, oppe under dette, mellem bjælkerne, som ekstra stuveplads, og foran for skabet, et stykke galvaniseret rundjern med s-kroge til ophæng af div.; altså rigelig og god stuveplads for tursejlads. Og forhåbentlig vil en lakeret birkefiner kaste lys i forlukafets mørke.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar