15 januar 2021


Jeg tog motoren ind i varmen i værkstedet, selvom jeg havde kørt frostvæske på for at konservere den for vinteren, og i kampen for at løfte den ind, viste der sig at være gennemtærede gevind, først ved kølvandspumpen, så ved udluftningsskruen for kølvandet nederst i cylinderen, og de knækkede begge af, da Oskar hjalp mig med at løfte motoren ind. Vi fik derfor fat i Søren, Oskars far, som har det gode skib "Karen-Marie" i Holbæk havn, som har rodet med bådmotorer, gamle træskibe og alskens ting og sager hele livet, som uden kendskab til Marstal motoren, hurtigt fik lokket mig ned ad en sti af læring og nysgerrighed.


Det var i forvejen min mening at rense motoren af og male den grøn igen, men jeg havde ikke tænkt mig, jeg ligefrem skulle arbejde med motoren; men fordi der opstod problemer med at skære gevind i stævnrøret, kunne jeg lige så godt give motoren lidt kærlighed. Og det viste sig også at være godt givet ud, for vi havde ikke været i gang særlig længe, før vi fik åbnet op for dækslet til udstødningsmanifolden, som viste sig at være pakket med slagger, slam og rust, og både udluftningsskruen i cylinderen, men også i udstødningsmanifolden, var fuldstændig sat til i rust og skidt. De gange jeg kørte med motoren, inden jeg fik den ud af jagtbåden, synes jeg heller ikke den kølede helt nok, og det har den givetvis også haft svært ved. Udstødningsmanifolden skal derfor renses helt af, inden den kan samles igen med en ny pakning. Derudover skal en del bolte skiftes. Og så er jagten på originale dele gået ind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar