08 maj 2021


Min bror, der har været en uvurderlig hjælp til alle tomandsopgaverne, kom mig endnu engang til undsætning, da jeg skulle have motoren løftet i.

Med lidt hjælp fra en gaffeltruck, forlænget med en monteret kran, en kædetalje og nogle slæng, var det ingen problem at få motoren fra beddingernes værksted og ned i båden, der satte sig ganske pænt til den malede vandlinje, med de ekstra 170 kilo motoren vejer, agten for dammen.

Der måtte hugges lidt ud i fundamentet, og jeg havde haft min mock-up af motoren nede i båden forud for isætningen, lavet kiler af træ som mellemlæg, og efter nogle timer med at flytte motoren frem og tilbage og fra side til side, lægge nogle skiver af filt under kilerne og små skiver af rustfrit stål, lykkedes det endelig at tilspænde flangen på skrueakslen med flangen på motorens reversgear, uden at selv det tyndeste søgerblad på 0,05 mm kunne finde vej mellem de to.

Motoren er fæstnet til fundamentet med kraftige galvaniserede franske skruer, og jeg kunne efterfølgende montere kølvandsslangen til søventilen og udstødningsslangen til udstødningen, som er den gamle gennemføring af messing til lænsepumpen, jeg har flyttet hen agter i øverste bordgang i bagbordsside, cirka efter billedet af Solveig på beddingen på Eriksens Plads i 80’erne.

Den ene revle i bagbord til dørken måtte rykkes en smule, og med en forsinkelse på forsendelsen af benzinslangen, kan jeg så få lavet dørk rundt om motoren, inden motorkassen - som jeg har lavet, mens det regnede i den forgangne uge - kan tilpasses, kabler til gas og choker monteres, og motoren prøvestartes. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar