"Der må være grænser for galskaben," sagde jeg til Anker, der kiggede
forbi værftet for en lille uges tid siden. Han havde stukket hovedet
ind, stillet sig op på stolen derovre og kigget ned i skroget. Han viste
mig
et billede af hans drivkvase, Karen,
fortalte han lige havde fået skiftet 45 meter bord i bunden, skarret
nyt træ i både for- og agterstævn; nu holdte den så også hans tid ud,
sagde han. Og som svar til min konstatering: "Ikke altid!
"
Jeg har tænkt og tænkt. At sætte kædesaven på, virkede rationelt. Men at
skulle fjerne hele skroget, opsætte skabeloner, virkede også som et
radikalt skridt. Arbejdet med at dokumentere enkeltdelene, måle op,
nærmest gøre en nybygning, begyndte at tiltale mig mindre og mindre, des
mere jeg talte om det, des mere jeg tænkte for og imod. Ikke for at
bevare "bådens sjæl", som nogen kalder det, men for at istandsætte
skroget så nøjagtigt som muligt, har jeg måtte sande, at den
langsommelige, arkæologiske proces, nok er den rigtigste fremgang. At
det er væsentligt at nyde hvert eneste fremskridt, stort eller lille,
som gøres i den proces. Derfor genoptog jeg arbejdet i dag, i et stille
tempo, med at forberede udskiftningen af bordgangene, så jeg er klar til
den proces, efter sommerferien. En svedekiste kan jeg låne af min
mester, og det største, presserende problem, er at finde den rette
anordning til svedekisten - hvordan skabe nok damp, interimistisk, til
at bøje de bord? En gruekedel med sikkerhedsventil og 50-80 liter vand
over gas? Bordene skal dampe tre kvarter til en time i en svedekiste med
konstant temperatur over 90 graders varme. Hvordan skabe nok damp til
det?
Nå! Planen er (løseligt) fremdeles:
1. Skifte
bord. 2. Skifte bundstok og spant. 3. Fjerne dæk og ruf. 4. Skifte
bjælkevæger. 5. Genopbygge dam. 6. Skifte dæksbjælker. 7. Aptere
forlukaf, gøre skotter. 8. Gøre essing. 9. Gøre dæk med fisk (huller til
pahlstøtte, stormast og mesan). 10. Cockpit og cockpitkarm. 11.
Pahlstøtte og mastefod til stormast og mesan. 12. Genmontere ruf til
forlukaf. 13. Skvatbord. 14. Fenderliste. 15. Mast og rig (beslag til
bovspryd, drivbom, stormast, nye røstjern). 16. Sejl.
|
Udgangspunktet:
her fornemmes det tydeligt, at agterstævnen - efter forboltningen -
vrider om bagbord. Fremgangsmåden: idet jeg skifter bordene, vil jeg
nødvendigvis fiksere stævnen, derfor er det yderst vigtigt, at disse
står ret og i lod, inden jeg fæstner så meget som en eneste planke. Jeg
trækker derfor en ved stævnene centret murersnor fra for til agter.
Denne bruger jeg til, med øjet, at vurdere, om stævnene står over et
langs kølen. I begge ender hæfter jeg et lod. Jeg er opmærksom på, at
skroget krænger en smule om bagbord, efter jeg har hævet det en god halv
meter. Dette skal der tages højde for, når stævnene sættes i lod. |
|
Agterstævnen
vrider om bagbord, så et tryk på stævnens inderkant om den endnu ikke
tilpassede top, vil skubbe den mod styrbord, men for at vride den ret (i
lod), sætter jeg et tryk midt på stævnen. Herefter skal opstillingen
fikseres til halvtagets bjælker, så den ikke kan flytte sig under
arbejdet med plankerne, der (efterhånden som bordgangene skiftes og
fæstnes i stævnen) vil fiksere den, uagtet forboltningen, på dens
retmæssige plads. |
|
For at kunne
vride forstævnen, skvølper jeg med stemmejernet rundt om de fastgjorte
plankers spigerhoveder, så de kan trækkes ud med knibtang og
kløfthammer, så stævnen bliver bevægelig igen. Kun 3 bord om både bag-
og styrbord har været fæstnet til forstævnen, men disse 3 planker, der
endnu er nittet sammen med resten af skroget, har gjort forstævnen
fuldstændig ubevægelig. |
|
Forstævnen
vrider om styrbord, modsat agterstævnen. Kølen, der er forboltet til
bjørn og stævn, afstives med en nedgravet pind mod bagbord. Herefter
nedgraver jeg en pind om styrbord med retning mod forstævnens nederste
yderkant. Ved at banke kiler af blødt træ (gran, for ikke at skade
stævnens yderkant), kan jeg vride forstævnen mod bagbord. Med et lille
tryk på forstævnens top, hvor pinden, der hjælper murersnoren over
ruffet, skubbes stævnen i lod. Et tryk fra en nedgravet pind forfra,
skubber forstævnen op på sin plads. Den endelige opstilling skal så -
ligesom agterstævnen - endegyldigt fikseres, inden plankeender og
bordgange, kan holde stævnen ret. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar