Jeg købte en 21 fods Hornslet jagtbåd på Den Blå Avis for nogle uger siden, fordi der sad en 6HK Marstal Motor i den. Min kollega Martin hjalp med at hente båden på en autotransporter i Fredericia. Slagvolumen og svinghjulet på en 6HK er en anelse større end på en 5HK, motoren er mere kompakt, men vejer også ca. 50 kg mere.
Motoren har været ved bådemekaniker for ca. to-tre år siden, været skilt ad og renset op, og står som ny, har aldrig kørt i andet end tomgang, fortalte ejerne af jagtbåden, da den (selvfølgelig) er alt for stor til så let og slank en båd, som jagtbåden er. Bare i tomgang, med motorens ca. 400 omdrejninger, skød jagtbåden en fart af ca. 5,5 knob.
Efter at have skilt kølvands- og brændstofindtaget, samt afmonteret udstødningen og løsnet fundamentboltene, samt flangen ved skrueakslen, kunne jeg med gaffeltrucken løfte motoren ud, sætte den af på en palle og køre den i tørvejr, frostsikret og overdækket med en vintermåtte. Det tog til gengæld en mindre krig at få skrueakslen trukket ud.
På skrueakslens flange ved motoren sidder to små skruer, der går ind i selve akslen, og de var groet godt sammen med flange og aksel, men efter lidt kamp med umbraconøgle, rørtang og mukkert og masser af WD40, lykkedes det at løsne flangen fra skrueakslen, så jeg kunne dreje flangen med fedtkoppen til smøring af selve stævnrøret. Derefter kunne jeg tage roret af og trække skruen ud. Udvendigt skruede jeg så også den udvendige flange af stævnrøret, og begyndte at skære en smule glasfiber fri indvendig, for at vurdere på, om selve stævnrøret kunne tages ud - men det er støbt ind i båden, så der kommer jeg nok til at dreje gevind på et nyt. Men da jeg i forvejen skal afkorte skrueakslen til installationen i Solveig, skal der alligevel laves et nyt stævnrør.
Til sidst afmonterede jeg benzintanken og søventilen til kølvandsindtaget. Flangerne til stævnrøret, skruehovedet og kølvandsindtaget, der alle er af messing, smed jeg i en balje med en blanding af vand og eddikesyre i forholdet 1:3; så tænker jeg det kan stå og løsne lidt op, så jeg kan få det renset godt af og pudset op, inden det skal tilpasses og monteres.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar