27 februar 2021


Rien (skabelonen) til forreste planke i styrbord. Jeg laver kølbordet af to planker i begge sider, og lægger stødet, hvor plankerne mødes, midtskibs i dammen. Lærketræet, som jeg har været så heldig at arve fra min kollega Søren, er med sunde og - selvfølgelig - af og til en død kvist, så derfor forsøger jeg at placere de mest spekulative knaster i den kommende dam. 


Jeg damper plankerne i en plastikpose med en tapetdamprenser fra Biltema. Det viser sig at være ganske effektivt til de her tynde bordgange på 5/8 tomme, og efter en halv time, kunne jeg tage først den forreste, og så den agterste, planke ud af plastikposen, og montere den på båden. Når plankerne er kølede af, kan jeg notere mig hvor der skal tages af, så de passer mellem spundingen og udhugningen i spant og bundstok, inden aflandingen til den ovenstående planke og glammen kan streges op og høvles af, så de endeligt kan monteres på båden.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar