Arbejdet med forlængelsen af kølen med dødtræ, så der bliver plads til skruetøjet, er undervejs. Jeg har skåret ud, sat en klods i, limet den med epoxy og boltet den fast. Det lange rorbeslag og nogle svalejern, skal holde godt sammen på det hele, når rorbeslag, stævnrør og skruetøj alt sammen er passet til, så det kan monteres.
Det hele tildannes rimeligt, da arbejdet med monteringen af stævnrøret først kan fortsætte, når kølbordet er kommet på. Indvendig på agterstævnen skal der nemlig laves en klods, som lander an på stævnen, hvor stævnrøret fortsætter igennem, og som spændes til når flangerne på stævnrøret monteres. Den klods skal passes ned mellem kølbordene, så den kan blive spigret til disse, og sidde i spænd der. På den måde vil klodsen ikke løbe op ad stævnen, når stævnrøret spændes til, og samtidig vil eventuelle rystelser fra motoren og svingningerne i skrueakslen blive fordelt bredt ud fra stævnrør til stævn, knæ og klædning.
Da kølen er blevet bredere, skal der fores på bundstokke, damskotter og spant. Jeg er derfor gået igang med at tildanne en række kiler, som jeg sætter løseligt an med dykkersøm, hvis hoved er klippet af. Når alle kilerne er på plads, bliver de limet med epoxy og dykkerne undersænket, så jeg kan høvle på kilerne, hvis bordet ikke lander ordentligt an, når det kommer på. Der er ca. 22 kiler i alt, der hver især skal tilpasses sit specifikke spant, bundstok eller damskot.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar