Fredag d. 18. juni klokken ca. 10:00 lagde Nationalmuseets to-mast skonnert BONAVISTA fra kaj i Holbæk, og jeg havde fået Solveig på slæb ud af fjorden, sydover til Marstal på Ærø. Vejrmeldingen lød på høj sol og en let til frisk vind fra sydøst.
Solveig blev slæbt i beddingen med en hanefod, hvor slæbetrossen var gjort fast og ført op til det agterste, styrbords klyds, og ud af Holbæk fjord for motor løb den fint i slippet fra Bonavista.
Nord for Orø satte vi sejl, og med en agten-for-tværs gik det stødt mod Hundested, 6,5-7 knob. Men nord for Hundested indtraf katastrofen. Efter nogle friske pust accelerede Bonavista til en fart på 8,5 knob på ganske få øjeblikke, og da jeg kiggede agterud på Solveig, så jeg at forskibet havde hævet sig en del ud af vandet, og hvad værre var, at der slog vand ind over agterdækket.
“Der står vand på agterdækket,” nåede jeg at sige, inden forskibet løftede sig yderligere. Og da skipper vendte sig, udbrød jeg: “Den går ned,” og i samme sekund var det sket. Forskibet rejste sig så kølen var blottet. Solveig var slæbt under.
Efter nogle dramatiske timer, hvor vi forsøgte at lænse den tom, først med pøse og så med nødbrandpumpen, måtte vi give fortabt, da en hækbølge fra et passerende skib fik båden til at kæntre.
Vi slæbte den til havnehullet i Hundested, hvor to af havnens folk undsatte os i en motorjolle, overtog slæbet og bugserede den nu kæntrede båd ind i havnen. Her assisterede bådebygger Lars Meinild ved hævningen af båden, og en nødtørftig konservering af motoren.
Alt løst gods ombord skyllede bort. Dørk, motorkasse, roret som vi havde taget af, topsejl, klyver og mesan, benzindunken, rundholter og bådshage. Men udover det, led båden kun overfladiske skrammer, og holdt sig ellers flot på vandet, da den først var lænset tør for og agter.
I går, torsdag d. 24. juni kl. ca. 21:00, anløb BONAVISTA Hundested havn, og vi bugserede Solveig ud til et roligt slæb for motor i havblik vejr. Nu venter så en mindre reparation i Holbæk - ny dørk, ny motorkasse og nyt ror - inden jeg kan sejle til Ærø for egen kraft. Og et arbejde med at få liv i den gamle motor.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar