05 juli 2015


Efter en måneds pause, der gik med at gøre en bogreol og et skrivebord til den nye lejlighed, hvortil min kæreste og jeg er flyttet i starten af maj, al den tid der gik med at komme på plads i en ny tilværelse, her i centrum af Hobro, har jeg kun, hver anden eller tredje weekend, haft overskud til at genoptage arbejdet med klædningen på båden.

Jeg har færdiggjort de to planker agter i 4. rang, og arbejder nu med de to forreste. Grundet en fejl, som let sker, når alle mål tages efter gamle spanter og rutinen endnu mangler, i planketrækket i bagbords side, har jeg måtte rette op på dette, ved at gøre plankerne hen over midtskibs i bagbords side i 4. rang, bredere end ellers, for at kompensere for den manglende centimeter.

Det betyder, at trækket indenbords, i overgangen mellem 3. og 4. rang, slingrer en smule, men det gemmes (heldigvis) af vejen, dels da det stadig er under vandlinjen, og dels da der, indenbords, både kommer damdæk og dørk.

Jeg har - efter bitter erfaring fra 3. rang - gjort et stød, denne gang foran for dammen, for at overholde reglerne for stødfordelingen bedst muligt.

Jeg prøver i 5. rang, nu da jeg har indkøbt nye, brede planker, at gøre denne i én. Det ville klæde konstruktionen styrkemæssigt, og yderligere, ville det være en personlig tilfredsstillelse, at overkomme den udfordring det er, at gøre planken, der i så fald vil nærme sig de over 7 meters længde, i et stykke, ene mand.

Yderligere begynder, såvel plankernes krumning og bøj, såvel som landingernes stigende og faldende vinkler, at blive en gradvis større udfordring; foreløbig er det dog lykkedes mig at gøre samlingerne tætte, og få vredet plankerne på plads, uden at dampe dem.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar