24 april 2018

Da båden blev søsat i august 2016, inviterede jeg selvfølgelig de tidligere, nulevende ejere af båden, jeg kender, Jørgen og Niels Erik Kjøller, som jeg, i forbindelse med restaureringen, talte med tit og ofte.

Det var Jørgens søn, Henrik, der første gang udpegede SVALEN for mig, da vi i sommeren 2012 anduvede Marstal Havn i ANNE KAROLINE, kort før han gik i riggen for at løsne topsejlsfaldet, der havde sat sig fast efter det sidste ben i aftenbrisen, for fulde gardiner ind langs H. C. Christensens Plads.

Niels Erik gav mig Mikkel Kühl og Nis Kørners bog "75 år med vind i sejlene - Marstal Sejlklub 1925-2000", og gjorde mig alene opmærksom på billedet fra Birkholm på side 61, taget i havnen, sommeren 1974.

Her ses SVALEN, med sit fyldige forskib og forholdsvis enkle udformning af ruffets skydekappe (der kun anes bag flaskerne på denne affotografering), men mest af alt: slagmærket i bagbords, øverste bordgang. Nedrigget til motorbåd, men endnu med dammen bevaret. Kort efter dette billede er taget, fotograferes den under sejl, i Per Hermansens eje, bærende navnet MARIE.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar