11 april 2021


Efter jeg havde fået de første fire planker lagt i begge sider, gik det derudaf. Dækket er spigret til bjælkerne, der er smurt tjære underneden og på feren. De sidste planker er skåret ind om fisken og kilet til, så de spænder dækket op. Jeg har skåret det omtrentlige hul til bådens åbne rum, og skåret ud for ruffet. 


Jeg har tænkt mig at ændre udtrykket på karmen i det åbne rum, hvor der før var en bred, bladskaret og kun 10 mm tyk dækliste, så endetræet i dækket var skjult. Jeg tror ikke den løsning er original, da den af udtryk syner mere af lyst- end af arbejdsbåd, og jeg tænker i stedet at faconskære en kraftigere liste, der bliver sømmet ovenpå dækket, som det ses på Christian Nielsens opmålinger af "De tretten søskende". 

På opmålingen af "Margrethe", drivkvasen der er bygget i 1897 hos bådebyggeren i Lundby, er der sat en karm på højkant, der ganskevist dækker endetræet i dækket, men som også er ganske høj. På de Fejø byggede kvaser er samme karm angivet til at være 2x2". Men da Solveig ikke er særlig dyb og man ofte sidder på dækket, forestiller jeg mig en karmliste der er ca. 3/4" høj og 1 1/4" tomme bred, da den både syner mere robust, pragmatisk, og samtidig ikke er ubehagelig at have lårene hen over, når man sidder på sidedækket under sejlads. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar