20 april 2021

Damdæksplankerne er allerede tørret op siden de blev lagt, så enkelte steder var nådden (sprækken hvor værket bankes ned) falsk (åben på underkanten). 

Jeg er dog ret sikker på at det vil blive tæt, når der kommer en konstant opfugtning fra vandet underneden, og egetræet udvider sig. 

Damdækket er slået forsigtigt, men håndfast, med en enkelt tråd tjæret værk og beget.

Selve dækket er blevet kalfatret mellem essingen (randplanken dækket støder op mod), og dækket rundt ved fisk og tabernakel. 

Bomuldstråden, som er de lyserøde ruller herover, har jeg spundet af det billigste, rene bomuldsgarn jeg kunne finde (deraf farvevalget) efter anvisning fra Ture og Rasmus fra Kystliv Holbæk

Jeg har spundet forskellige tykkelser, og med et pizzahjul kunne jeg nemt rulle den passende tykkelse tråd i dækket, ruftaget og skydekappe, ovenpå feren i samlingen plankerne imellem. Selv samme bomuldstråd vil jeg også rulle i landingerne i hele undervandsskroget for og agten for dammen, og fuge med tagtæt, da båden er tørret fuldstændig op, og landingerne flere steder er åbne udvendig.

Bagefter valgte jeg at bege både dæk, ruftag og skydekappe. 

Tanken er at dækket vil udvide sig når det bliver vådt, klemme sammen om bomuldstråden (der også udvider sig når den bliver opfugtet) og med begen til at holde på og imprægnere bomuldstråden, tror jeg på at dækket vil blive fuldstændig tæt, selvom åbningen i samlingen, der er kommet ved udtørring mellem plankerne hvor not og fer mødes, er en glimrende vejviser for det altid dovne vand.


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar