24 maj 2021


Benzintanken, som er lavet i rustfrit stål og har en kapacitet på ca. 12 ltr., har jeg installeret henne agter for nogle uger siden. Jeg koldbøjede noget galvaniseret fladjern i skruestikken, så det tilnærmelsesvist fik tankens form, bukkede enderne, så jeg kunne fæstne den ene ende til en dæksbjælke med franske skruer, og den anden til dækket.

Benzintankens dæksel er glat med dækket, og jeg har lavet huller til en tang, så det kun kan åbnes og tilspændes med denne. Med gevindstang klinket til dækket, kunne jeg spænde tanken helt fast med møtrikker nedefra. 

I dag fik jeg, efter nogle ugers pause, så endelig lavet skottet agter. Det er lavet af brede tommesbrædder med not og fer, sømmet til dæksbjælken, og med en lille lem ind til benzintank og udstødning, holdt til af en vrider i eg.

Chokerkablet er monteret nede på motoren i motorkassen med en strips til kølvandsslangen, mens gaskablet er fæstnet til skottet agter med kabelbøjler og nittede bådsøm, og på motoren med kabelbøjler klemt så kablet er fæstnet til et stykke vredet metal, monteret på motoren. Både gas- og chokerkabler er enkle trækkabler, da vippearmen til gasspjældet på karburatoren går ganske let, og chokeren kun skal bruges ved opstart.

Afslutningsvis skar jeg groft ud for mesanmasten, efter at have loddet dens placering op i agterdækket med et lod på en snor. Og så fik skottet samme olie som dækket. Lige dele tjære, linolie og vegetabilsk terpentin. Motorkassen og damtragtens luger har fået 8-10 lag fernis. Det lægger sig som en blød lak, når først træet er mættet. Med tiden forestiller jeg mig solen vil brænde det lyse fyr og den dobbeltkogte linolie sort.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar