30 oktober 2013

Jeg arbejder på ruffet til forlukafet i de her dage. Udover skydekappen, der skal have skiftet et par lister, skal hullerne til de to koøjer i messing spunses; der spunses i styrbord rufkarms øverste hjørne, og langs dækket over hele agterkarmen, hvor der har stået vand, og råd har spredt sig: opefter. Derudover skal der skiftes en liste på ruftaget i styrbord side.

Jeg har savet rent to steder med stiksav, givet Protox i de renskårne kanter og - ved agterkarmen - ned i dæksbjælken. Herefter har jeg udfærdiget to spunser i dansk lærk, noget træ jeg fandt på pladsen - den ene spuns, måtte jeg lime sammen af flere stykker, da rufkarmens tykkelse på 35 mm det sted ikke lod sig gøre, med det træ jeg havde.

Spunserne saves, tilpasses, limes ind med en stærk, 1-komponent polyurethan-lim, Duracol 65, og høvles herefter endeligt til med håndhøvl.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar