Rejsen til Kolding tog to en halv time, inkl. togskift i Fredericia. På stationen blev jeg hentet af Paul Rasmussen, Dansk Skibstræ,
der kørte mig til lagerpladsen ved Skamlingsvejen. Han fremviste
forskellige bunker med lærk. Vi gik over bagerst på pladsen til hans
mindre stykker krumtvokset eg og bladrede i en stak. Jeg valgte at
aftage fem lærketræs planker, savet op i 22 mm's tykkelse med største
bredde i den ene ende på 50 cm - mindste på godt 40 - og gennemgående
længde stakken ned på 9,5 meter, samt 6 stykker krumtvokset eg, der
giver mig de godt 10 spanter og bundstokke som skal skiftes. Med
lærketræsplanker af tætvokset og knastfri mellemeruopæisk lærk, savet op
af en lagret stamme i april 2012, er det både lagret og tørt,
brugsklart og - som sådan - fineste kvalitet. Da bordplankerne, jeg skal
skifte, samlet giver 55 løbende meter - med færdighøvlet højde på 16-18
mm og største bredde på 18-20 cm - skulle der her være mere end
rigeligt, taget i betragtning af, at hver indkøbt planke i gennemsnit
giver sin egen længde gange halvanden i løbende meter klædning, og at
lærken kan bruges helt ud til barken. Projektets største afskrivning,
økonomisk, siden transporten - men nu er jeg så forhåbentlig også
derhenne, materialemæssigt, hvor nogle ekstra kobbersøm - og et par
hundrede arbejdstimer - henter ind på afstanden mellem vandspejl og
skrog.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar