30 juli 2016

I weekenden tog jeg til Ærø, både for at holde en smule ferie, sejle en tur med min bror rundt om Tåsinge, ligge ind ved Jacobsens Plads i Troense og grille, det gamle bådebyggeri hvor resterne af slæbestedet er ved at gro til i siv, men også for at se til det arbejde Det Gamle Værft har lavet med beslagene, røstjern, rorbeslag, overfald og beslag til bomme for og agter. Arbejdet er utrolig flot udført, beslagene skal galvaniseres, og så skal gevindene drejes op, da galvaniseringen sætter sig i gevindene, inden de kan sendes op til montering.

Og nu da jeg alligevel var på Ærø, tog jeg sejlene ned og gik dem igennem, bandt storsejlet fra gaflen og afleverede det til Ebbes Bådebyggeri og Sejlloft Eft. i Marstal, hvor Monica ville tage mål og komme med bud på et nyt, der kan syes til vinter - foreløbig kan prøvesejladser, og jomfrutur, godt gennemføres med det gamle, posede storsejl, men når riggen bliver gået efter til vinter, bliver det nødvendigt med et nyt. Mens jeg venter på beslagene, har jeg slået dækket færdigt, kittet det af det op jeg kunne, og bestilt mere linoliekit. Jeg har også taget mål til ruderne i ruffet, de to små vinduer, og bestilt glas.

Og så tog jeg i dag fat på roret. Med en af de sidste planker fra arbejdet med spanterne, og det gamle ror som grov skabelon, fik jeg skåret et stykke ud og høvlet det op. Selve roret er 42 mm tykt, og sidestykkerne på rorhovedet er en tomme. Selve rorhovedet er klinket med galvaniserede klinkskiver over 10 mm rundjern, 4 styk på hver side, efterfølgende fik det koldgalvanisering, zinkspray, en hurtigt og enkel rustbeskyttelse, og efter at have fræset runding og høvlet det hele sammen, gav jeg roret koldpresset linolie.

Da der ikke skal skæres ud til en skrue fra motoren i det nye ror, tog jeg en smule af bagrorets facon, da planken knap kunne give det, og jeg tænker, at der er rigelig overflade, med det der er, at det ikke behøver se unødigt voldsomt ud.

Udover montering af beslag, er der stadig stråkølen, klamperne, fenderlisten, som først kan komme på, når røstjernene er monterede, gamle bolthuller der skal proppes ud, spygatter der skal bores op, en lænsepumpe der skal monteres, og hullet til mesanen som skal fræses op. Udover malearbejdet. Alt sammen overkommelige opgaver frem mod en planmæssig søsætning om en tre ugers tid.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar