Det forsatte stykke passede fint ind under underkanten af øverste bord på alle fire jern, og med det resterende stykke fenderliste, monteret henne agter, kunne jeg endelig få malet den op.
Monteringen af rorbeslagene blev en smule mere omstændeligt, men gik også fint. Jeg måtte fjerne en smule gods på den gamle møre køl, og give beslaget til roret nede om kølen et bøj i skruestikken, for at få det hele til at passe sammen.
Jeg havde mærket vandlinjen op med blyantsstreger for og agter, inden båden kom op, og ved at sætte båden i lod, kunne jeg med et brædt i vater for og agter, der stak en smule længere ud end bådens bredde, med en snor, der føres ind mod skroget på brædtets overkant, mærke vandlinjen af med små, blanke søm, for senere at tage en tømmervinkel fra søm til søm, og strege linjen op. Herefter malede jeg skroget op med to gange hvid, plettede bunden, rørte cement op og fyldte samlingerne ved stråkøl og stævne, samt enkelte, større knaster i stråkølen, ud.
Jeg linede beslagene op og monterede dem på pahlstøtte og forstævn, monterede stævnbeslaget, og så kunne båden søsættes. Drivbomsbeslaget agter og løjbommen til storskødet, samt håndpumpe og de resterende småting til riggen, kan lige så nemt monteres, når båden er søsat. Og dets længere tid på land, dets mere gennemgribende en udtørring af skroget.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar