06 september 2016

Jeg fældede røstjernene ind under fenderlisten, forboltede dem til spanterne umiddelbart agten for forskottet.

Det forsatte stykke passede fint ind under underkanten af øverste bord på alle fire jern, og med det resterende stykke fenderliste, monteret henne agter, kunne jeg endelig få malet den op.

Monteringen af rorbeslagene blev en smule mere omstændeligt, men gik også fint. Jeg måtte fjerne en smule gods på den gamle møre køl, og give beslaget til roret nede om kølen et bøj i skruestikken, for at få det hele til at passe sammen.

Det øverste beslag blev linet op med kølbeslaget, og fældet 6 mm ind i agterstævnen, så der ikke kommer vrid i hængslet, når roret drejes, så det går let og blødt. Herefter besluttede jeg at forbolte beslagene, uden at fælde dem ind i selve roret - dette havde minimeret afstanden mellem agterstævn og ror, der nu er godt en tomme. Om det vil vise sig at have indflydelse på styring og sejlads, fælder jeg det længere ind til vinter.

Jeg havde mærket vandlinjen op med blyantsstreger for og agter, inden båden kom op, og ved at sætte båden i lod, kunne jeg med et brædt i vater for og agter, der stak en smule længere ud end bådens bredde, med en snor, der føres ind mod skroget på brædtets overkant, mærke vandlinjen af med små, blanke søm, for senere at tage en tømmervinkel fra søm til søm, og strege linjen op. Herefter malede jeg skroget op med to gange hvid, plettede bunden, rørte cement op og fyldte samlingerne ved stråkøl og stævne, samt enkelte, større knaster i stråkølen, ud.

De gamle bomme til drivvod og mesan agter samt klyveren for, høvlede jeg ned for gammel maling, fjernede beslag og skivgatter, der ikke længere skulle bruges, og gav dem grundingsolie med trætjære. Klyveren sættes flyvende på en udhalerring fra fordækket, og selve bommen er fæstnet i et ringbeslag på forstævnen, og hæftet med et overfald på pahlstøtten. Et tovværk tegner selve bommen, via en læbe på forstævnen over vandlinjen, for at støtte klyverbommen, når vinden trækker klyveren opad.

Jeg linede beslagene op og monterede dem på pahlstøtte og forstævn, monterede stævnbeslaget, og så kunne båden søsættes. Drivbomsbeslaget agter og løjbommen til storskødet, samt håndpumpe og de resterende småting til riggen, kan lige så nemt monteres, når båden er søsat. Og dets længere tid på land, dets mere gennemgribende en udtørring af skroget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar