13 september 2016

Jeg riggede stormasten op, hev den ud fra halvtaget og kørte den over til båden, satte klo- og pikfald på, faldet til stagfokken og til klyveren, kørte topsejlsfaldet gennem skivgattet øverst i masten, bandt stag og vanter og fald til masten, og ved hjælp fra værftets kran, var masten hurtigt ført over i mastefisken på båden, og stille og roligt blev den rejst, forstaget midlertidig bundet til stævnbeslaget, vanter sat løst med en strik mellem røstjern og kovs, og kranen firet af. Herfra gik det slag i slag.

Først skulle der sættes sytov, et 5-6 meter langt, treslået 6 mm tov, ført fra kovs gennem røstjernets øje 4-5 gange og bundet om sig selv. De gamle vanter var sat med vantskruer, men selvom kovsene er en anelse for små, lykkedes det alligevel at sætte sytovet nogenlunde stramt. 

Og med forstaget bændslet forsvarligt til stævnbeslaget, kunne jeg rigge gaflen an og kaste mig over klyverbommen. 
Her skulle tildannes en "læbe", en halv klampe fæstnet over vandlinjen, udhalerringen blev klædt og givet ny læder, og et nyt stykke tov fik jeg splejset til udhalet.

Henne agter slidsede jeg groft ud med stiksaven, og huggede til med stemmejern, båndpudsede en runding frem for drivbommen, der skærer sig skråt agterover, ud forbi roret, gennem det opstående, for at danne skødepunkt for mesanen. 

Jeg tildannede en klods for ringbeslaget, umiddelbart foran udskæringen, og lige foran for klampen på drivbommen, en klods med en læderrem, der danner overfald og lås for bommen ved to knapper.

Endnu mangler der at blive boret to huller i drivbommen. Et til et stopperstik, der fører op til en blok på mesanbommen, videre ned til et andet hul, hvor en blok viser skødet ind til klampen, som danner fæste. Men som med skødepunkterne for klyver og stagfok, er det detaljer, der først kommer på plads, når sejlene bliver sat. Først skal der tildannes rorpind, slås en kordelstrop eller to, som skal sys i storsejlet, der skal repareres, inden det kan lidses til gaflen og hejses. Og så skal roret på! Og de sidste tovender splejses.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar