24 april 2021


Min lillebror Oskar kom ud og hjalp mig med at gøre klar til søsætningen. Først tog vi det “gamle” sværd ud, og satte det “nye” i. 

Nu er hele slidsen lukket, når sværdet er nedsænket, så fangsten ikke kan undslippe, og så der ikke opstår en turbulens af vand, der hvirvler op i dammen og tager fart. 

Ydermere er det meget mere skånsomt for kølen, at der sidder to klamper, og ikke kun et rundjern, på agterparten af sværdet.


Derefter kunne jeg fokusere på isætning af skruetøjet og montering af roret, alt imens Oskar fugede med tagtæt i alle landingerne, jeg havde givet bomuld, spundingen ved køl og stævne.

Mit set-up med et stykke dødtræ i forlængelse af kølen kunne selvfølgelig ikke lade sig gøre - rorbeslagene skal jo sidde fuldstændig i samme akse. Men arbejdet med dødtræet var heldigvis ikke helt omsonst, da jeg fik fjernet et angreb af pæleorm i agterstævnen.


Jeg måtte modificere det gamle rorbeslag, skære af den nu voldsomme overlængde fremefter på kølen, som i sin tid skulle støtte den svækkede køl, og skære af ror-parten og svejse overlængden på (heldigt med den overlængde).

Efter nogle forsøg lykkedes det (jeg er virkelig ikke en øvet svejser) også at få de eksisterende huller over et, skære meget mere ud i roret, end jeg havde regnet med, for at skruetøjet ikke, selv når roret lægges helt i borde, støder på, at montere og bolte det hele sammen.

Først skulle flangen, der forbinder skrueaksel med motor, slås på, kørnes og bores op til penolskruerne, der holder den fra at glide ud, sættes i, og med Oskar og et kraftigt modhold sat an mod porten, lykkedes det også at slå flangen på, så skruetøjet er monteret. 

Nu kan der så males, og pumpes fedt i stævnrøret. Undervandsskroget er klar til søsætning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar