01 maj 2021

Jeg har i dag fået lænsepumperne monteret. I fordækket agten for ruffet skar jeg hul, satte pumpen op nedefra, og fæstnede den med to revler til dækket. Dørken skal bygges op rundt om den i lukafet, så den er fikseret oppe og nede. Med en slangestump på slangestudsen, kan den suge helt nede ved kølen.

En snor sørger for at låget, der tages af når der skal pumpes, ikke bliver væk, og at pumpen er hævet en smule over dæk, gør den mere sikker, skulle en stor sø brække ind over forskibet.

Den anden lænsepumpe sidder med et mellemlæg på bagkanten af damtragten, påslået lister, så vandet bliver ledt ned i damtragten. Der er et lille fald på udskæringen i damtragtens gavl, og vandet render fint fra åbningen i pumpehuset og videre ned i dammen.


Pumpen står med ca. 6 mm luft mellem slangestudsens ansugning og kølen, så den vil altid efterlade en smule vand (udover det der siver tilbage i båden fra pumpehuset, når pumpen begynder at suge luft og pumpningen indstilles).


Derudover fik sænkekølen en ekstra blyklods, da det blev ved med at flyde op. Jeg håber det er nok. Kølen går hurtigt ned, efter den ekstra blyklods kom på, og med tiden vil det også blive vanddrukkent og derfor tungere i sig selv. 

Jeg fik sat revler til dørken agter, malet damtragt og ruf og fik givet dæk og damdæk tjære, linolie og vegetabilsk terpentin i blandingsforholdet en del af hver. 

Det siver stadig en smule fra dammen, mere for end agter, her tre døgn efter søsætningen, men resten af skroget er fuldstændig tæt. Agter er det heldigvis så lidt, at jeg sagtens kan påbegynde installation af motor

Ingen kommentarer:

Send en kommentar