01 juli 2021

Tidligt i morges ankom jeg til Svendborg, hvor Axel hentede mig. Ude bag hans hus, under er lille halvtag ved siden af hans værksted, stod den klar i hans prøvebænk, og med en dynastarter monteret, sprang den i gang med det samme.

Efter den havde kørt lidt prøvede jeg at starte den med håndsvinget, Axel havde lavet til mig. 

Det særlige ved den her motor er dens reduktionsgear, som dels gør motoren væsentligt mindre, men samtidig også øger ydelsen fra motorens traditionelle 5HK til 7HK.

Axel mente den måtte være af nyere dato, både med tanke på gearet, og så det at der absolut ingen spor var efter tæring, da han skilte den ad. 



Axel fik den gamle med tilbage, efter vi havde taget turen fra Svendborg til Holbæk med den nye motor bagi Axels transporter. 

Vi prøvede at tørne den gamle 6HK, og Axel konstaterede, efter at have prøvet at tørne den nogle gange, at der ikke var meget kompression at mærke på håndsvinget. Han mente ventiler og cylinderringe var slidte, og da jeg fortalte ham at den havde dampet fra krumtaphusets oliepåfyldning, bekræftede det ham i at der var tale om meget slidte foringer, for kraftig damp fra åndehullet betyder at olien slipper igennem ved ventiler og cylinder og bliver brændt af. 

Han mente ikke den havde mange år i sig, uden at skulle have den helt store tur. Så alt taget i betragtning var det nærmest held i uheld at motorens magnet stod af, så jeg var nødsaget til at erhverve mig en ny og toptunet motor. 

Axel gav den i hvert fald ikke mange år igen, men var glad for at kunne få den med til dele til nogle 6HK han havde stående på sit værksted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar