11 august 2013

I dag fjernede jeg forstævnen, borede spirhovederne ud, løftede forsigtigt bordplankerne ned langs stævnen fri af denne, satte et koben under bjørnen indenbords, der flækkede midtover, tæret af råd, fuldstændig udtørret. Herefter kunne jeg løfte stævnen fri, uden at gøre al for stor skade. Desuden har jeg smurt ruffet og skydekappen ind i brun sæbe og viklet husholdningsfilm omkring, efter at have fjernet det yderste lag maling, for at se, om jeg ikke kan komme helt i bund. Jeg har fjernet mastefødderne for og agter, og løftet pahlstøtten af.

Udtaget forstævn. Oprindelig gjort i ét stykke, senere er der spunset en ny top i og et længere stykke fra der hvor forgyngningen starter. 
Bordplankerne langs den udtagede forstævn.
Den tærede, indtørrede bjørn, der flækkede langs forboltningen.
Ruffet smurt med brun sæbe og indpakket i husholdningsfilm. Om en lille uges tid skulle den basiske sæbe gerne have opløst malingsresterne, så de er til at skrabe af. Efterfølgende vaskes ned med en blanding af vand og eddikesyre for at neutralisere processen.
Skydekappen, mastefoden til stormasten, der er tæret en smule i bunden, og pahlstøtten, der er flækket op langs bagbord side under indtørringen de sidste mange år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar