09 august 2014

Efter en vel overstået sommerferie, har jeg de sidste to uger fortsat arbejdet frem mod udskiftningen af planker, nedefra og op, om både styr- og bagbord. Der er mange detaljer som skal på plads, og i de seneste dage har jeg fået de sidste to, agterste planker pillet ud: Nænsomt slår jeg kiler ind mellem bordene, skærer nitterne over med en nedstryger, skvølper ud om spigerne ved spant og damskot, trækker spigeret ud med en knibtang, inden jeg så forsigtigt som muligt, lader planken følge med.
Både for og agter, efter stævnene er blevet sat ret, er der yderligere et tilpasningsarbejde ved spundingens overgang mellem køl og stævn. Det er vigtigt at trækket fra for til agter forløber jævnt, og at kølbordet, bådens nederste rang, kan vrides ind om stævn, køl og knæ, og lande an over fladen som helhed, så planken ikke flækker, når den spigres, og spigrene trækker planken tæt ind om fladen.
Det viste sig, da jeg fjernede de sidste planker agter, at knæet overhovedet ikke landede an på agterstævnen - det er uheldigt, og derfor måtte jeg gribe til plan b: at fuske. Så med tørrede kiler af eg og epoxylim, har jeg fået udbedret skaden - om det hele så udvider sig så meget, når båden engang rammer vandspejlet, at epoxyen ml. knæ og stævn, flækker plankerne, vil tiden vise. Jeg har dog tiltro til, at det nok skal gå. Reparationen bliver desuden på ingen måde synlig, når først de to nederste bord er kommet på.

Om styrbord var kølen, som jeg har fået skrabet ren og givet petroleum og linolie, alligevel en smule trøsket ved mødet mellem stævn- og kølspunding, så her måtte jeg hugge ud til en lille spuns, der er blevet limet i med 3M's Adhesive Marine Sealant 5200 - et utrolig stærkt, saltvandsfast polyurethan produkt til alle former for limning - der ved endt ophærdning er både elastisk (dvs. følger udvidelser og svind i fx træ (og som jeg sikkert fortryder, jeg ikke brugte mellem stævne og knæ)) og trækstærkt.


Jeg har fået flækket mig et par forskallingsbrædder fra trælasten, så jeg er klar til at gøre ri, når de sidste tilpasninger er gjort om begge stævne. Rien (skabelonen af plankens facon) skal, sammen med resterne af de udtagne bord, udgøre afsættet for opstregningen af de nye planker. Et arbejde jeg forventer at kunne tage fat på i løbet af den kommende uges tid.

1 kommentar:

  1. Sikke et projekt. Det ser super godt ud. Dejligt at vi er nogle der holder den danske træbåds kultur i live.

    SvarSlet