14 april 2016

Aptering



Indkøb af to plader 15 mm birkefiner, vand- og kogefast i limningen, ikke marinefiner, desværre, derfor et væsentligt tyndere, mere skrøbeligt toplag, som jeg med lister af 12x12 mm eg, har brugt til at tildanne aptering, såvel dørk som hylder og skab, med. Modsat dørken i det åbne rum ved ringdækket, måtte jeg her nivellere ud i en passende højde: ikke for tæt på dækket, da der skal være soveplads, og ikke for tæt ved bunden, da jeg så ville miste bredde i dørken, ud mod det skarpe forskib. Jeg dannede et underlag af eg tværskibs (da de af og til vil soppe i vand), og et lag af strøer i douglas på egetræsstrøerne, langsskibs. Herefter gjorde jeg skabeloner, tilpassede de enkelte dørkplader mod klædning og ved spant, skar lister til langs kanterne og fæstnede dem med snedkerlim og galvaniserede dykkere.



Oprindeligt var forlukafet apteret med en køje i hver side, med en sænket dørk i midten, og et forskot. Jeg har besluttet - da forlukafet skal have en ny, praktisk brug og ikke skæmmer indtrykket af fartøjet som sådan - at lave én sammenhængende dørk, med god soveplads i hver side, et lille skab om styrbord, og to hylder om bagbord (som vist ovenfor). Yderligere har jeg valgt at lave to hylder foran for pahlstøtten, ud mod stævnen, og sløjfe forskottet, for at give mest mulig rumfølelse.



Dørk og hylder, samt skabslågen, skal nu pudses ned, og lakeres med 6-10 lag Tonkinlak, en slidstærk, elastisk og forseglende en-komponent lak, funderet i kinesisk træolie og kogt linolie, for at beskytte krydsfineren fra misfarvning, skimmel og fugt, da de enkelte lag i pladen, nemt suger vand og derved skaber delaminering, til trods for limens styrke. Yderligere har jeg tænkt at lave to ophæng af fintmasket net med kraftig elastiksnor, når dækket er lagt, oppe under dette, mellem bjælkerne, som ekstra stuveplads, og foran for skabet, et stykke galvaniseret rundjern med s-kroge til ophæng af div.; altså rigelig og god stuveplads for tursejlads. Og forhåbentlig vil en lakeret birkefiner kaste lys i forlukafets mørke.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar