OPDATERET 25/11
Der
var ikke mere epoxy, så jeg har bestilt nyt, en mindre pakke end den
værftet plejer at købe, til limning af kile og flække i agterstævnen.
Ventetiden,
mens linolien hærder op i agterstævnen i spredt lys, og posten
udebliver, har jeg brugt på at samle skydekappen - som jeg skilte ad,
gav Protox i not og fer og gjorde nye lister til, et nyt bræt, efter det
gamle - her vist med bunden i vejret og et første lag linolie givet.
Dels
lukker og forsegler den rå linolie træet, gør det vandafvisende, dels
fungerer det som grunder for senere bemaling med linoliemaling, som
imprægnering og beskyttelse mod råd, uden at hindre, at træet kan ånde,
diffusionen, at fugt kan vandre fra træ til luft og omvendt.
Dagen
derpå tørres skydekappen over med en klud, og efter en 4 dage, skulle
olien være trængt ned i træet, tørret ud på overfladen, og de enkelte
molekyler have udvidet sig 18-20%. Brædderne har jeg fastgjort til
listerne med galvaniserede 2" jernspiger ("norske søm"). Herfra mangler
der kun linoliekit i sømhullerne, for at beskytte jernet og
galvaniseringen mod tæring fra luftens ilt, malingen fra anløben rust,
og nådderne, for at tætne, da de som dækket ikke kan kalfatres pga. not
og fer, og afsluttende bemaling med linoliemaling; brædderne i
"Marstalgrøn", som rangjorden, skvætbordslisten og det øvrige ruftag,
listerne og bræddernes underside indvendig i lukafet med hvidt.
Denne post er meget flot :)
SvarSlet